maanantai 3. syyskuuta 2012

Pari riviä pullasta

Olen leiponut elämäni aikana paljon pullaa.

Olen leiponut tavallista pullaa, marjatäytepullaa, toffeepullaa, suklaapullaa, mantelipullaa, rahkapullaa ja näiden jämistä pullavanukasta. Olen leiponut pullaa ilman rasvaa ja sokeria, ja pullaa, jossa ei juuri muuta olekaan. Olen leiponut pullaa vegaanille, keliaakikolle ja pullaa inhoavalle. Olen leiponut hyvää pullaa, pahaa pullaa, kuivaa pullaa ja pikapullaa. Ollessani 15-vuotiaana kansainvälisellä leirillä halusin ehdottomasti leipoa pullaa. Taikinasta tuli niin valtava, että seuraavalla viikolla jokaisella aterialla tarjottiin leivän sijasta pullaa. Loppuviikosta muutamaa korealaista ei enää hymyilyttänyt, enkä todellakaan saanut loppukesästä enää leipoa pullaa.

Mutta viime viikolla, no, leivoin jälleen pullaa. Tein korvapuusteja, vaikka minulla ei ollut aineita täytteeseen. Huomasin tämän tietysti vasta, kun taikina oli jo kaulittu levyksi. Ärsyyntyneenä kaappeja penkoessani tiputin pöydälle kookoshiutalepussin- ja siitähän se ajatus sitten lähti. 


Kookos-jogurttipuustit
15-20 kpl

2,5 dl maitoa
1 pss kuivahiivaa
1 dl sokeria
0,5 tl suolaa
1 rkl kardemummaa
n. 7 dl vehnäjauhoja
100 g voita

1. Sekoita kädenlämpöiseen maitoon hiiva, sokeri, suola ja kardemumma.
2. Lisää osa jauhoista ja pehmeä voi.
3. Lisää loput jauhot ja alusta taikina tasaiseksi. Anna kohota liinan alla noin puoli tuntia.
4. Vaivaa taikina ja kauli se levyksi.

Täyte:
2,5 dl kookoshiutaleita
1,5 dl maustamatonta jogurttia
1 dl öljyä
1 dl sokeria
2 tl vaniljasokeria

5. Sekoita kaikki täytteen aineet keskenään.
6. Levitä täyte taikinalevylle ja kääri rullalle. Leikkaa rulla vinoittain viipaleiksi, käännä viipaleet kapeampi puoli ylöspäin ja paina pulla sormella litteäksi.
7. Kohota pullia liinan alla noin puoli tuntia. Voitele halutessasi kananmunalla, voisulalla tai kahvilla.
8. Paista pullia 225 asteessa 10-15 minuuttia.

 
Keittiössä soi: Blondie

4 kommenttia:

  1. Voi kunpa mullakin ois tolleen rahkeita lähteä tekemään jänniä pullia pisteet siitä sulle, mutta oon niin kaavoihin kangistunut vanhankoulukunnan kotikokki että mun uunista ei muita pullia tuu kun kanelikorvapuusteja :)

    VastaaPoista
  2. Mul on kookosmaitoo, voisikohan siitä tehä? Kuulema kookosletuista tulee hyviä. Painonvartijoiden pulla oli ihku, mul on vielki resepti. ;)

    VastaaPoista

Kommenttisi ilahduttaa!